Také u mě to v mých začátcích učení němčiny nebylo žádné velké „cantare“ (ze španělštiny, znamená zpívat)! Ještě v 17ti letech jsem ze sebe koktala a lámala špatně gramaticky postavené německé věty, a i když mě němčina bavila sice z cizích jazyků od mala nejvíce, rozhodně mi to na studium germanistiky po gymnáziu nestačilo. Na pár let mě to dokonce od němčiny zcela odradilo. Až později jsem musela přijít na to, proč a jak se mám němčinu učit efektivně. Více čtěte zde.
Tedy i pro Vás, stejně jako pro mě jsou zcela zásadní tyto 3 otázky, které si po pravdě musíte za sebe zodpovědět, abyste se cizí jazyk naučili efektivně a při „učení“ vydrželi. Začneme s první z nich:
Z vlastní zkušenosti učitelky a lektorky německého jazyka v rámci mé více jak dvacetileté praxe, ale i z pohledu věčné studentky a „falešné začátečnice“ v učení angličtiny a úplné začátečnice v učení španělštiny mohu prohlásit, že bez správné vnitřní motivace to dlouhodobě nepůjde! A někdy ani bez pochopení rozdílné mentality daného národa, jehož jazyk se učíte! O tom jsem pro Vás již napsala můj eBook zdarma, pokud je Vaším cílovým jazykem (nejen) němčina.
Tedy za 1) si zodpovězte sami za sebe upřímně otázku: „Proč se tento jazyk vlastně učím? – Objevit své „PROČ“ bude pro Vás velmi zásadní a díky němu můžete v procesu učení vytrvat dlouhodobě!
Pokud se jedná o motivaci dočasnou, nadiktovanou zvnějšku určitou hrozbou či sankcí, nebude to dlouhodobě pravděpodobně efektivně fungovat nikdy. Moje odpověď na otázku „Proč se učím německy?“ zní: „Protože jsem se zamilovala a protože chci umět jazyk mých velmi dobrých přátel, které mám v Německu. Němčina Vám otevírá nejen dveře, ale i „srdce“. A takto to můžete mít samozřejmě i Vy s Vámi vybraným jazykem!
Mou velkou motivací, proč se učím např. angličtinu a španělštinu, kde nemám třeba tak vysoké ambice jako v němčině, je má cestovatelská touha, která mi dává ona „pověstná křídla“! Jakmile mám svůj cestovatelský cíl, tak termínově jasná vize mě „žene“ se do učení pořádně „obout“! Více si o tom pro vlastní inspiraci můžete přečíst např. v mých „peruánských“ článcích, kde se dočtete, co mi pomáhá v učení jazyků na cestách nebo se podívat na můj nejnovější cestovatelský cíl ve videu na mé fanpage.
Za 2) jste se již jistě mnohokrát sami sebe zeptali: „CO“ se chci v daném jazyce (na)učit?“ – K čemu a na jaké úrovni vybraný jazyk potřebuji? Chcete se tak jako většina lidí naučit komunikovat v daném jazyce v běžných a praktických situacích, tak abyste se v dané zemi domluvili? Nebo jsou Vaše aspirace mnohem vyšší, spíše akademické? Tomu je třeba zaměřit i obsahově vhodná témata, která budou právě pro Vaši situaci nejvíce využitelná!
Pokud je Vaším cílovým jazykem konkrétně němčina, mrkněte se na má dvojjazyčná videa, která pro Vás s nadšením a spontánně připravuji na mé fanpage „Německy rychle a zběsile“. Jedná se o výuku komunikativní metodou v každodenních běžných situacích. Budu moc ráda, když mi napíšete Vaše témata, která pro Vás mohu pak na míru připravit ;-).
Takže spolu můžeme např. nakupovat, cestovat, povídat si o počasí, lidech …. no prostě „über Gott und die Welt“, jak říkají Němci :-). Je třeba najít si taková témata, která Vás budou bavit a budou Vámi „hýbat“. Moje oblíbená otázka ve výuce, jak už mnozí vědí, zní totiž: „Was bewegt dich/ Sie?“ Tedy doslovně přeloženo: „Co tebou/ Vámi „hýbe“? 🙂 Jaká jsou Vaše preferovaná témata?
A do třetice, neboť „aller guter Dinge sind drei“ („vše dobrých věcí je po trojici“), se dnes zaměříme na třetí bod mého/ Vašeho učebního desatera, vycházejícího z tzv. „W-Fragen“ (tedy otázek v němčině začínajících zpravila na písmeno „W“). Tedy za 3), kdy se mám vlastně učit?
Možná Vás touto odpovědí zrovna nepotěším, ale Vaším cílem je přeci se jazyk efektivně naučit. Učte se tedy nejlépe každý den! 5 (max. 10) nových slovíček zvládne opravdu každý! U němčiny nezapomeňte na členy a množná čísla, která se nejlépe učte už od začátku s novým slovíčkem. Kdo už pokročil dále, můžete se takto učit i nepravidelná slovesa a jiné gramatické jevy. Je to pouze zase o bodu. č. 1 – a to Vaší motivaci! Jak na to, naleznete v mých již zveřejněných výukových videích – stačí kliknout sem.
- Vytvořte si kolem sebe cizojazyčnou zvukovou „kulisu“!
- Pojmenovávejte si nahlas předměty ve vaší domácnosti a okolí!
- Veďte si nahlas svůj „vnitřní monolog“ o tom, co zrovna děláte!
- Buďte vynalézaví a zapojte do učení všechny smysly!
Určitě také znáte aplikaci „duolingo“, kterou si můžete bezplatně stáhnout do svého mobilního chytrého telefonu nebo se učit i přes počítač! Prostřednictvím duolinga se učíte nenásilně a komunikativní metodou slovní zásobu, celé věty v kontextu běžných situací. Navíc sbíráte své body a jste „malou sovičkou“, která Vám na displej občas vyskočí, motivováni v učení pokračovat!
Ačkoliv nejsem dítě, vždy mě sovička velmi povzbudí a nutí mě být lepší! Takto jsem se učila základy španělštiny přes angličtinu, než jsem odjela do Peru vedle dalších metod. To už trochu předbíhám k bodu č. 4, který bude o metodách v příštím článku.
Pokud do sebe chcete nějaký peníz již investovat, mohu Vám doporučit interaktivně výukový program, který zní podobně jako výše zmíněná aplikace, ale je doplněn o přehledné gramatické struktury, možnost průběžného testování v daném jazyce „přirozenou metodou“ a navíc s možností „měřitelnosti“ toho, co jste se již aktivně – jak vědomě, tak podvědomě -naučili.
Interaktivní výukový program němčiny „dlingo“ naleznete po přihlášení na: https://dlingo.cz/ a jeho autory jsou Marie Michaličková s manželem, se kterými jsem měla možnost na části programu (tvorba části gramatických struktur a vysvětlení s příklady, korektura dialogů) spolupracovat. Naleznete zde přehledné gramatické struktury a vysvětlení gramatiky v kontextu s možností si vše zažít v interaktivní části.
Jinak je každý člověk samozřejmě naprosto individuální, a co bude vyhovovat jednomu, nemusí do biorytmu zapadat jinému. Tak je tomu i v případě načasování. Někdo je vyloženě „ranní typ“ a půjdou mu slovíčka do hlavy rychleji a snadno po ránu. Jiný zase má svůj učební vrchol odpoledne, pozdě večer nebo až jako já např. v nočních hodinách. Mrkněte třeba také na video k tématu zde, zda jste „Morgenmensch oder Abendmensch“.
Vy sami sebe znáte nejlépe, proto si učení slovíček „načasujte“ do doby pro Vás nejefektivnější a tuto dobu pokud možno pravidelně dodržujte! Neboť „Übung macht den Meister!“ – „Učení dělá mistra!“
O dalších učebních metodách si více prozradíme v následujícím článku.
Seien Sie dabei! = Buďte u toho! 😉